Geen weg meer terug - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Myrthe Swart - WaarBenJij.nu Geen weg meer terug - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Myrthe Swart - WaarBenJij.nu

Geen weg meer terug

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

23 Februari 2014 | Frankrijk, Montpellier

Er is geen weg meer terug, dinsdag heb ik me ingeschreven voor mijn DELF-examen! Tussen de middag kwamen we bij elkaar om allerlei formulieren in te vullen. Op wel vijf verschillende plaatsen en papieren naam, adres, welk examen, telefoonnummer enz. invullen. En vervolgens betalen natuurlijk, niets is gratis wat school betreft (wat musea en dierentuin betreft wel! :) ). Nu kan ik dus niet meer terugkrabbelen, wat misschien maar goed is ook. Ik ga ervoor!
Eenmaal thuis aangekomen ben ik weer lekker gaan hardlopen. Zoals altijd waren er meer mensen aan het lopen, maar deze keer was er ook iemand met een slagline! Ik wilde eigenlijk met hem in gesprek gaan, maar hij was al aan het inpakken. Dus wie weet een volgende keer.

Woensdag was een drukke dag. 's Ochtends en 's middags gewoon school, tussen de middag ben ik samen met Henriëtte op zoek gegaan naar het cupcake-'restaurantje'. Daar maken ze iedere dag hun eigen cupcakes met verschillende smaken door het deeg heen en verschillende versieringen erop. Per dag verschilt het dus ook wat ze hebben. Ik had een citroencupcake met kokos, superlekker! :D Het was warm genoeg om even op het terrasje te zitten eten.
's Middags heb ik meegedaan met een kaasproefmiddag. Conclusie: roquefort vind ik ontzettend smerig (maar ik heb wel geproefd!), pélardon en reblochon zijn mijn lievelings. Die ga ik dus een keertje kopen hier :)

Donderdag was Henriëttes laatste dagje hier, als afscheid zijn we ergens gaan eten. Onderweg daar naartoe kwamen we van alles tegen op straat, waarvan het leukste een complete muziekgroep was! ABBA, Beatles, popmuziek van nu..... Van alles kwam voorbij. Mensen op de eerste rij stonden te swingen, er werden veel foto's en filmpjes gemaakt. Aan beide deden wij ook mee ;)
Toch blijft het jammer, leuke mensen die naar huis gaan. Elena, Henriëtte en ook Judy zal ik (hier) niet meer zien.

Vrijdagochtend moest ik in de klas een presentatie houden, of op zijn Frans gezegd: une exposé. Ik heb de verschillen tussen het Franse en Nederlandse onderwijs uitgelegd en mijn mening erover gegeven. Natuurlijk zijn er altijd een paar foutjes, maar het algemene commentaar van mijn lerares en mijn klasgenootjes was: 'Je spreekt heel goed Frans!' :D
's Middags ben ik weer meegeweest met de excursie, naar Nîmes deze keer. Dat was een heel avontuur...... Voor de buschauffeur was het de eerste keer dat ze naar Nîmes ging, dus de route kende ze niet zo goed. Gelukkig bestaan er borden die je kunt volgen; zo volgde ze de borden naar de uitgezochte parkeerplaats. In theorie gaat daar niets mis, in de praktijk wel. Die borden leidden ons naar smalle eenrichtingsstraten waar we eigenlijk niet echt doorheen konden rijden (want bus, dus breed en lang). Bij iedere nieuwe bocht dachten wij, passagiers: neeee, ga hier niet in, we komen vast te zitten en kunnen dan geen kant meer op! :S
Uiteindelijk heeft de buschauffeur de weg gevraagd aan een voorbijganger, die ons vertelde dat veel verkeerssituaties en straten kort geleden zijn aangepast. De gemeente is alleen vergeten ook de borden aan te passen, vandaar dat het totaal niet soepel ging. Maar uiteindelijk zijn we gekomen waar we wilden komen en konden we de stad gaan verkennen :) Amfitheater, Maison Carrée en Jardin de LaFontaine. Vooral dat laatste vond ik erg mooi, lekker een beetje tussen bomen en struiken door lopen.
De terugreis ging vlotjes en soepel gelukkig.

Weekend! Eindelijk tijd voor uitslapen, relaxen en nog meer stad verkennen. Zaterdagmiddag ben ik naar Antigone gelopen, het 'moderne centrum' van Montpellier. Hier woont Cathérine, ik kwam wat dingetjes bij haar ophalen die mijn ouders voor mij hadden meegegeven (Cathérine was een weekje in Wageningen namelijk). Nu heb ik lekkere vega-smeerseltjes voor op brood :)
Nieuwe dingen ontdekken vind ik altijd leuk, zo ook deze wijk. De gebouwen zijn groot, hoog en daardoor ook imposant. Er heerst een hele andere sfeer dan in het oude centrum. Er is veel ruimte, grote pleinen en grasvelden. Het is niet mijn favoriete stadsdeel, maar wel leuk om er eens geweest te zijn.

Voor vandaag had ik al verschillende afspraken staan: skypen met Judith en lunchen met Katharina, Milagros en Jörn. We hadden allemaal zelf wat lunch bij ons en zijn lekker naar de botanische tuin gegaan. Een mooi stukje natuur midden in de stad :) Voor het eerst sinds een paar weken hoorde ik weer vogeltjes fluiten en zag ik een poes lopen! We hebben lekker in het zonnetje zitten en liggen praten, ik kon mijn jas en zelfs mijn vest uit doen. Na ongeveer twee uur daar geweest te zijn gingen we ergens wat drinken, daarna was het laat en zijn we allemaal naar huis gegaan om te eten.

Zo, dat was deze week! Behalve de bovenstaande verhalen vielen me de volgende dingen op:
- mensen die om 9.00 's ochtends terugkomen van uitgaan
- mensen die om 13.00 's middags nog steeds dronken zijn van de avond ervoor
- meneer de zwerver die opeens niet meer op zijn vaste plek zit :( De dag erna gelukkig wel weer ;)
- mensen die met 15 graden handschoenen dragen....

Liefs, Myrthe
Myrthe

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 8068

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 10 Mei 2015

Montpellier

Landen bezocht: