Le temps passe vite - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Myrthe Swart - WaarBenJij.nu Le temps passe vite - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Myrthe Swart - WaarBenJij.nu

Le temps passe vite

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

09 Maart 2014 | Frankrijk, Montpellier

Oeps, het schrijven van een weblog is er een beetje bij ingeschoten de laatste weken.... Ik had het druk met allemaal leuke dingen namelijk! Ik zal jullie niet álles laten lezen, dan wordt het wel heel veel. De hoogtepunten komen natuurlijk wel aan de orde :)

Na een paar heimweedagjes in het begin van vorige week had ik een aantal fijne dagen. Gezellig wat drinken met anderen en op vrijdag weer een excursie: Sète. Een klein havenstadje dat bekend staat om visserij. Wat die vis betreft dus niet iets voor mij, maar wat de haven betreft wel! Ik heb lekker zeilboten kunnen bekijken en ook niet onbelangrijk: er waren lekkere koekjes en madeleines ;)
Sète is omgeven door zee en rivieren en ligt op een heuvel. Die heuvel ben ik gaan beklimmen met een heel mooi uitzicht als beloning: haven, zee, zon, strand :D
Diezelfde avond heb ik hier in de keuken met een Japans meisje gepraat. Zij is hier gekomen zonder enige kennis van Frans of welke andere taal ook, behalve Japans natuurlijk. Ze heeft zelfs ons alfabet moeten leren! Ik heb in het Frans met haar gepraat (aangezien ik geen Japans kan :P ) en stond verbaasd over wat ze in die ene maand geleerd heeft. Ze begrijpt heel veel en kan zelf aardig wat duidelijk maken in het Frans, ik heb er bewondering voor!

Tijdens het weekend heb ik door de stad gelopen samen met Karin en ben ik huiswerk gaan maken in de botanische tuin hier vlakbij. Zondagochtend was er een brocante, een soort vlooienmarkt met allemaal oude spullen. Grappig om eens te bekijken, er lagen zelfs een trekzak en een viool! Onbruikbaar oud, dat wel.

Op maandag kreeg ik een nieuwe lerares: Cécile. Mijn vorige lerares, Angélique, had als afscheid die vrijdag een chocoladecake meegenomen, zelfgebakken. Jummiejummie! :)
Ik moest even wennen aan een andere docente, maar ze doet het erg goed. Het is ook wel fijn, van iemand anders leer je toch altijd weer andere en nieuwe dingen.

Wat school betreft gaat alles verder z'n gang wel. Tijdens een van de DELF-lessen hebben we een examen in zijn geheel gemaakt, voor 2 van de 4 onderdelen ben ik sowieso geslaagd! De andere 2 weet ik nog niet, die zijn nog niet nagekeken.
Morgen switch ik van klas: ik heb gevraagd of ik naar C1 kan. Het niveauverschil binnen mijn B2-klas was erg groot, vandaar dat Fabiënne, Anina en ik gevraagd hebben om naar C1 te gaan. Qua niveau is het in principe ongeveer gelijk, maar er is hopelijk een kleiner verschil tussen de leerlingen.
Mijn oude klas ga ik wel missen: Jose die je op de meest willekeurige momenten een high-five geeft en zo heeft iedereen wel iets... Maar verandering is goed, laat ik maar zeggen, en ik heb ook wel zin in nieuwe mensen leren kennen in een nieuwe klas.

Nieuwe mensen leren kennen gaat hier trouwens heel makkelijk! Iedereen is hier alleen aangekomen, dus iedereen staat ook open voor nieuwe contacten en je nodigt elkaar snel uit voor een filmavondje, picknick in het park of drankje na school.

Met een groepje hebben we Yasuka (Japan) over kunnen halen om een keer in haar kimono naar school te komen, dat deed ze dinsdag. Supergaaf! Het was een speciale feestdag in Japan, dus ze had kleine uitdeelzakjes met wat lekkers bij zich. Lief :)

Afgelopen vrijdag ben ik voor het eerst een stukje uit het centrum gegaan met de tram: Odysseum was onze bestemming. Met zeven anderen heb ik in een restaurant wat gegeten; voor twee van hen was het de laatste avond namelijk. Ik vond het erg leuk om weer wat anders te zien, een nieuwe omgeving te ontdekken. Bovendien was het supergezellig!

Gisteren ben ik zowaar verbrand op het strand..... Het was 21 graden!! Heerlijk warm op mijn handdoekje in het zand, schelpjes meenemen en met mijn voeten in het ijskoude water staan. Ik houd van het strand :) Na afloop was ik erg moe, ondanks dat ik eigenlijk niets had gedaan. Heerlijk, zo'n relax-dagje.

Vanochtend was de grote bak-ochtend zonder oven. Eerder had ik Elin al gevraagd om een keer een cheesecake au chocolat blanc met mij te maken, Angélique had me het recept gegeven. Nu hebben we het dus ook uitgevoerd! Ik kan nog niet met zekerheid zeggen of hij gelukt is, aangezien hij 12 uur in de koelkast moet staan..... En het is altijd hopen dat je eten er nog is, af en toe verdwijnen dingen. Zeker zo'n cheesecake is wel geliefd! :P Maar dat zal wel goed komen, morgen gaan we lekker proeven.
Al de hele week is het superlekker weer hier, net als in Nederland heb ik begrepen. Ook vandaag heb ik van het zonnetje kunnen genieten. Place du Peyrou voelt inmiddels als mijn achtertuin waar allemaal schoolgenootjes naartoe komen om te relaxen en huiswerk te maken. Er zijn ook altijd veel Fransen en andere studenten te vinden. Mijn huis staat echt een beetje in een alternatieve buurt, wat in het park ook goed te merken is. Mensen die acrobatieken, eenwieleren, jongleren, oefenen op een slackline, samen muziek maken.... Altijd gezellig, zeker met mooi weer :)

Komende week is mijn laatste week met DELF-lessen, de week erna is het examen. Het komt echt dichtbij nu, ik begin al wel zenuwachtig te worden. We oefenen veel in de les en ik maak altijd braaf mijn huiswerk. Het enige wat ik nog meer kan doen is mijn best tijdens het examen, dan zie ik vanzelf wel wat de uitslag wordt.
De week van mijn examen is Timmy hier ook, daar heb ik heel veel zin in! Ik ga hem de stad laten zien, het strand, alle mooie plekjes hier. Het is leuk om iemand te laten zien waar je woont en leeft. Avonturen en herinneringen opzich zijn leuk, maar ze delen met iemand maakt ze nog veel mooier!
Bovendien kan hij me wat afleiden in de dagen voor mijn examen. Ik heb al 6 weken lang geoefend, dus die paar dagen van tevoren kan ik het me wel veroorloven om leuke, ontspannende dingen te doen.
Kortom: ik heb veel zin in de komende tijd hier! :D

Liefs, Myrthe
Myrthe

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 8074

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 10 Mei 2015

Montpellier

Landen bezocht: