Tout va bien ici - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Myrthe Swart - WaarBenJij.nu Tout va bien ici - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Myrthe Swart - WaarBenJij.nu

Tout va bien ici

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

06 Februari 2014 | Frankrijk, Montpellier

Inmiddels ben ik goed gewend geraakt aan het dagelijkse leven hier. Dinsdagochtend had ik gewoon weer les, het is een gezellig groepje met drie Zwitsers en twee Duitsers. En ik dus, als enige uit Nederland.
Onze lerares doet het erg leuk! Zij is best wel jong en geeft enthousiast les met leuke liedjes en verhaaltjes, zoals 'des faits divers'. We hebben iedere dag wel een grammatica-onderdeel om te behandelen, wat vocabulair en daarnaast luister- en spreekoefeningen.
Dinsdag kreeg ik een moeilijke keuze voorgeschoteld: het is mogelijk om extra voorbereidingslessen te volgen voor het examen. Als ik het examen ooit wil doen, heb ik die eigenlijk wel nodig. Maar..... het kost €600,- extra. Voor 6 weken. Het is echt duur hier! :S Ik heb even goed met mijn ouders overlegd en zelf nagedacht. Nu ben ik hier, nu heb ik er de tijd voor en is het goed mogelijk. Dus ik ben het gaan doen! Sinds gisteren heb ik dus ook 's middags les. Het is niet iedere dag, alleen op dinsdag, woensdag en donderdag. Gelukkig heb ik nog genoeg tijd om boodschappen te doen, te koken en gezellig met huisgenootjes en klasgenootjes te praten.

De middaglessen zijn een stuk serieuzer, we werken echt naar een doel toe. We oefenen spreken, luisteren, schrijven en lezen, maar net op een hoger niveau dan tijdens de ochtendles. Grammatica komt hier eigenlijk niet aan de orde, daar is geen tijd voor. De combinatie van lessen is dus perfect op deze manier. Ik merk dat het al minder vermoeiend wordt, zoveel uur per dag met Frans bezig zijn. Soms denk ik in het Frans, soms in het Engels, soms in het Nederlands. Mijn hersenen worden goed bezig gehouden! Het gebeurt wel regelmatig dat ik op de meest simpele woorden niet kan komen, maar dat heeft iedereen hier wel eigenlijk....

Morgen heb ik alleen 's ochtends les, zoals vanaf nu iedere maandag en vrijdag. Maar ik hoef me niet te vervelen, ik heb me namelijk ingeschreven om mee te gaan naar Avignon. Een aantal huisgenootjes en veel klasgenootjes gaan ook, dus dat wordt gezellig! Ongeveer twee jaar geleden ben ik er met school ook geweest, ik verwacht nog wel wat te herkennen waardoor het voor mij extra leuk zal zijn :)

Ik heb zelfs al allerlei plannen voor het weekend. Zaterdagmiddag en avond ga ik naar twee gratis concerten met Cathérine (degene die me van het station naar mijn huis bracht toen ik aankwam, een tante van kennissen in Wageningen). Zondag ga ik als het goed weer is - maar dat is het hier bijna altijd - een stukje lopen in de botanische tuin hier bijna om de hoek. Entree is gratis, als de zon schijnt ga ik daar lekker in het gras zitten lezen of puzzelen.
Behalve deze leuke dingen heb ik ook nog wat huiswerk dat op me wacht, om te oefenen moet ik een formele brief gaan schrijven en die dinsdag inleveren. Daar kan ik vast nog wel wat tijd voor vinden.

Morgen laatste dagje alweer van deze week op school, het gaat snel. Aan de ene kant heb ik het idee dat ik hier pas net twee dagen ben, aan de andere kant heb ik al zo veel gedaan en geleerd dat het veel langer lijkt. Zolang ik het naar mijn zin heb vind ik het in ieder geval prima allemaal!

Liefs, Myrthe

  • 06 Februari 2014 - 21:02

    Tom:

    aanpoten dus! gelukkig dat je goed weer hebt en niet dat van N.Amerika!

  • 07 Februari 2014 - 06:46

    Karlijn:

    Ohhhhhhhhhh ik ben jaloers op dat lekkere zonnetje! En je haar zit echt leuk zo joh :)
    Klinkt alsof zondag de beste dag is om even te skypen voor jou, of niet? Ik mail je wel even voor een afspraak!
Myrthe

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 8075

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 10 Mei 2015

Montpellier

Landen bezocht: