Eerste week achter de rug - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Myrthe Swart - WaarBenJij.nu Eerste week achter de rug - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Myrthe Swart - WaarBenJij.nu

Eerste week achter de rug

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

11 Februari 2014 | Frankrijk, Montpellier

Officieel ben ik hier nu meer dan een week! Al ruim zelfs. Best gek eigenlijk... Het voelt zowel kort als lang.

Mijn eerste weekend hier heb ik dus ook gehad. Even geen school en wat langer kunnen slapen, dat vind ik wel erg fijn. Ik heb me heel goed kunnen vermaken, te beginnen met Avignon op vrijdag. Het was superleuk om alles terug te zien! De camping waar ik een week lang heb geslapen, de brug die we altijd eng vonden om overheen te lopen, le pont d'Avignon, Palais des Papes met tuinen.... Ik heb lekker rondgewandeld met Judey (Amerika), Henriëtte (Nederland) en Elena (Spanje). Het was lekker zonnig en heerlijk om even ergens anders te zijn. Alleen de busreis er naartoe vond ik al fijn, vanuit een ander perspectief iets anders zien dan alleen maar stad. Namelijk weilanden en hoge bergen :) In de bus heb ik ook lekker kunnen relaxen, aangezien er niets anders was om te doen. Verplicht niets doen, zo nu en dan is dat helemaal niet erg :)

Zaterdag en zondag ben ik samen met Cathérine naar gratis concerten geweest. Zaterdag waren er twee in een modern gebouw. De muziek was ook érg modern, niet helemaal mijn smaak (Duitse gedichten op een opera-achtige manier voordragen met muziek eronder die er totáál niet bij past...), maar alsnog wel interessant om te luisteren en het is een mooie ervaring om eens in zo'n grote zaal geweest te zijn. Het tweede concert op zaterdag sprak me meer aan: hét orkest van Montpellier speelde een aantal stukken. Zes contrabassisten, vier percussisten, 35 violisten en heel wat blazers. Dat maakte echt wel indruk op me, ik heb met verbaasde en blije blik zitten luisteren!
Zondag was er een concert in Opéra de Comédie, echt een oud operagebouw met hele mooie plafonds en versieringen. Zie foto op facebook ;) Dit concert was ook met dans, maar opnieuw heel modern allemaal. En heel donker continu, ook op het podium, dus ik werd een beetje slaperig.

Toen was mijn weekend al weer voorbij! Wat ik ook nog wilde doen: kamer stofzuigen, viool spelen, weblog schrijven, foto's op facebook zetten, hardlopen, opruimen..... Daar was ik allemaal nog niet aan toegekomen, maar stukje bij beetje lukken die dingen ook. Stiekem heb ik het best druk nu. Tot 16u00 school, boodschappen doen, huiswerk maken, koken en eten en tussendoor nog skypen met papa en mama, Karlijn, Judith en Timmy. Toch vind ik het wel fijn dat ik ook 's middags les heb, ik hoef me écht niet te vervelen en red het wel goed qua tijd. Er blijven nog genoeg uurtjes over om te slapen gelukkig :)

Gisteren, maandag dus, had ik 's middags geen school. Samen met Henriëtte ben ik naar de bioscoop geweest, we hebben '12 years a slave' gezien. Engels gesproken, Frans ondertiteld. Perfect dus!
Voordat de film begon hebben we een poosje met een lieve Franse mevrouw staan praten, zij knoopte een gezellig gesprekje aan. Het is leuk om je Frans zo in de praktijk toe te kunnen passen en over alle onderwerpen te kunnen praten.

Wat mijn ochtendklas betreft zijn er wat veranderingen geweest sinds vorige week. Toen waren we nog met vier, nu met negen.... Ik vind het zelf vervelender met zo'n grote groep. Het is minder laagdrempelig en de tijd en aandacht moet wat meer verdeeld worden natuurlijk. Maar het gaat nog steeds prima, met de meeste van mijn klasgenootjes kan ik het goed vinden. We leren veel familiaire uitdrukkingen en woorden die je echt niet in boeken kunt vinden. Het is leuk om deze meteen de volgende les in te kunnen zetten, zo onthoud je ze ook het beste.
De middagles vind ik alleen maar gezelliger worden. Daar kunnen geen nieuwe mensen bij komen, omdat het écht zes weken lang voorbereidingslessen zijn. Halverwege instromen gaat dan niet.
Vandaag heb ik me ingeschreven om het examen te gaan doen op 20 maart, spannend! B2 is dan het niveau. Daarna ben ik nog een maand hier, dus wie weet kan ik dan in een C1-klas komen. Nóg beter Frans leren :)

Voor morgen heb ik al mijn huiswerk af, ik heb lekker gekookt en gegeten, het was gezellig met andere mensen in de keuken. Nu zit ik weer op mijn kamer, zometeen ga ik lekker uitrusten en misschien nog even viool spelen. In ieder geval op tijd naar bed, want de dagen blijven vermoeiend. Ik merk ook dat ik écht van huis weg ben nu, niet voor even maar voor een lange tijd. Dat is wennen, maar het gaat prima. Ik ben blij met internet op mijn kamer zodat ik lekker veel kan skypen. En gelukkig vind ik het ook nog heel leuk! Ik blijf Frankrijk een mooi land vinden met prachtige architectuur, lieve mensen (zoals die mevrouw bij de bioscoop :) ) en een mooie taal.

Het spijt me als mijn zinnen niet goed lopen, ik woorden gebruik die vreemd zijn in de zin en meer van dat soort dingen, mijn hersenen schakelen steeds meer over naar het Frans :P

Liefs, Myrthe
Myrthe

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 8082

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 10 Mei 2015

Montpellier

Landen bezocht: