De wasmachine - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Myrthe Swart - WaarBenJij.nu De wasmachine - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Myrthe Swart - WaarBenJij.nu

De wasmachine

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

17 Februari 2014 | Frankrijk, Montpellier

Sinds vorige week, de laatste keer dat ik een weblog schreef, heb ik weer veel leuke dingen gedaan. Woensdag was het heel mooi weer, na school ben ik lekker in het park gaan zitten om wat huiswerk te maken. Hier om de hoek is een heel gezellig park, waar regelmatig kindjes spelen, studenten frisbeeën, muziek maken en hardlopen :)

Op woensdag is er ook een reparateur hier in de residentie geweest, de wasmachine was namelijk al een aantal dagen kapot.... Voor mij nog niet zo problematisch, ik had genoeg schone kleren in mijn kast liggen. Maar toch wel fijn als hij gerepareerd wordt natuurlijk. Nadat de reparateur was geweest dachten wij: jaaa, hij doet het weer! :D Dus de eerste was werd er in gedaan - inmiddels was er al een hele rij voor de wasmachine, dus ik had me al bedacht een dagje te wachten - en de knop werd ingedrukt. Tot zo ver was er nog niets aan de hand. Toen de was echter klaar was, zat er nog ontzettend veel sop en water in de machine. Zo'n simpel ding kun je niet extra iets laten doen, dus dan maar de deur open en de keuken laten overstromen...... Zucht. Wat we ons uiteindelijk bedachten, is dat die reparateur wel is langs geweest maar inderdaad het briefje 'out of order' niet had weggehaald. Dus nog steeds kapot..... :( Dan maar weer gaan klagen op school en hopen dat hij nu snel wél gemaakt wordt.

Donderdag was het wat minder mooi weer. Volgens het weerbericht zou het gaan regenen. Inmiddels weet ik dat de regen hier nooit veel voorstelt, al zeggen de Fransen wel dat 'il tombe des cordes' (het regent pijpenstelen). Ook deze keer viel het allemaal erg mee. 's Middags ben ik lekker gaan hardlopen, ondanks de spetjes die vielen. Het was fijn om te doen! Ik heb het voorbeeld van de vele hardlopenden in het park gevolgd; dat is ook de plek waar ik naartoe ben gegaan. Het is niet zo'n groot park, dus het worden wel veel rondjes. Maar mét mooi uitzicht en met leuke dingen die om je heen gebeuren!

Vrijdag was alweer het eind van de week, wat betekent: een excursie! Ook deze week ben ik meegegaan, Arles was onze bestemming. Op de heenweg in de bus heb ik heel gezellig met Judy (Canada) zitten praten, in het Frans als goede oefening. We hebben het gehad over onderwijssystemen, stadsindelingen en natuur in Canada en Nederland. Het is heel leuk om op deze manier veel van de wereld te weten te komen!
Eenmaal in Arles aangekomen dacht ik echt dat mijn geheugen me in de steek liet.... Ik herkende niets! :( Eerst hadden we een rondleiding van de leraar die als gids mee was. Hij liet ons het colosseum zien, het theater (Yes, herkenning!), het Forum (centrale plein) en het caféetje en de tuinen van Van Gogh natuurlijk. Vervolgens hadden we zelf de tijd om lekker wat rond te struinen. Wij zijn nog eens langs al deze dingen gelopen. We namen lekker de tijd om bij de thermen binnen te kijken, de bloemetjes in de tuinen van het ziekenhuis te bekijken en wat te drinken op het Forum. Vervolgens liepen we terug naar de bus om weer naar huis toe te rijden.
Thuis ging Elena, die ook mee was naar Arles, snel haar laatste spullen in haar koffer stoppen. Zij is weer terug in Spanje nu, ze was hier voor twee weekjes. Dat is best gek, iedere keer mensen die komen en gaan. Veel van mijn klasgenootjes blijven nog wel lang, net als een paar huisgenootjes. Het is fijn om te weten dat er sowieso gezellige mensen overblijven hier. :)

Afgelopen weekend was echt een fijn relax-weekendje thuis. Ik heb uitgeslapen, mijn kamer wat schoongemaakt, hardgelopen en een film gekeken. Aangezien de wasmachine nog steeds niet gemaakt was, ben ik maar wat kleding met de hand gaan wassen. Zo kon ik meteen mijn nieuwe droogrek uitproberen :) Zondag was er een concert in een van de vele kerken hier. Samen met Henriëtte, Judy, Katherine en Maria ben ik ernaar gaan luisteren. Het was minder professioneel dan de concerten van vorige week, maar ik vond het wel veel mooier. Klassieke muziek, Bach, met een koor erbij. Mooi om naar te luisteren en er was goede akoestiek in de kerk!

Natuurlijk waren er dit weekend ook weer feestjes in de keuken, zoals altijd. Ik raak er aan gewend, pas mijn bedtijd in het weekend aan en overleef het prima zo. Als ik zin heb neem ik ook een kijkje in de keuken en leer ik leuke (dronken) mensen kennen. Best grappig :P

Vandaag moest ik weer gewoon naar school, vroeg opstaan en opletten in de les. Mij ging het wel prima af, anderen wat minder. Er zijn wéér meer mensen bij gekomen: we zijn met tien nu. Het maximumaantal. Ik vind het zelf wel erg druk en vol, het is totaal anders dan met een klein groepje. Bovendien zijn er dus meer mensen nu die niet echt meedoen, liever facebooken en whatsappen dan opletten. Dat is toch wel storend voor de rest, het houdt de les een beetje op. Wie weet is de groepssamenstelling volgende week weer wat positiever, we zullen zien!

Na de les ben ik meegeweest met een stadstour. Ik zit hier al twee weken, maar heb nog láng niet alle leuke straatjes ontdekt hier. Nu wel weer een beetje meer dus :) Het is fijn om ze een beetje aangewezen te krijgen, in je eentje ronddwalen is toch minder gezellig.
Toen ik vervolgens thuiskwam was er goed nieuws: de wasmachine doet het weer! :D Het warme water bovendien ook, sinds gistermiddag (net nadat ik had gedoucht, ik had geluk :) ) moesten we met alleen koud water zien te overleven..... Maar ook dat is nu verleden tijd.

Om jullie goed jaloers te maken: vandaag was het heel mooi weer hier. Zon, blauwe lucht, warm :) Morgen en overmorgen zal het ook zo zijn, dus met hardlopen doe ik geen jas meer aan.

Liefs, Myrthe

  • 17 Februari 2014 - 21:57

    Tom:

    het regent pijpestelen, it's raining cats & dogs, die fransen maken het nog mooier, het regent snaren!

  • 17 Februari 2014 - 22:16

    Ellen:

    Erg leuk om je belevenissen te lezen, Myrthe!

  • 17 Februari 2014 - 23:44

    Famille Gaillarde :

    Salut Myrthe!!
    Inutile de te dire que tu nous manques beaucoup...
    Ici comme tu dois t'en douter il fait un temps de reve☁☁⚡☔ et ton blog nous fait bien rêver.
    Cette semaine c'est les vacances, Catherine est arrivée samedi, nous sommes allés à Amsterdam dimanche( au rijksmuseum ).
    Continue de nous écrire, Catherine qui est à côté de moi et te donne le bonjour.
    À très bientôt on t'embrasse
    Les 5 G et Catherine
Myrthe

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 8079

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 10 Mei 2015

Montpellier

Landen bezocht: